Artivism: Nu sunt gluma ta! #ImNotAJoke. Interviu cu Daniel Arzola

Un interviu în exclusivitate cu Daniel Arzola (credit foto homepage – Amherst College, Queer Resource Center)
Articol scris de Kayra Nuray, publicat prima oară în Transgender Magazine România.

6a0daf95-0b17-4522-80ab-245722f0c3cd

Daniel Arzola (@arzola_d pe Twitter) născut în Maracay, Venezuela, este un scriitor, artist vizual, desenator de grafică și un apărător al drepturilor omului care a popularizat termenul de „artivism”, fiind creatorul campaniei „No Soy Tu Chiste” (@nosoytuchiste pe Twitter sau Nu Sunt Gluma Ta / I’m Not A Joke), constând într-o serie de afișe ce s-au transformat în prima campanie virală venezueleză ce a devenit celebră ulterior pe cinci continente.

De la o vârstă fragedă s-a exprimat prin desene, fotografii, poezii și nuvele, strânse pe blogul său „Arzola D”, iar materialele publicate pe blogul său au făcut obiectul unor articole și publicații în diverse medii din Venezuela și din multe alte țări.

arzola_d5Munca lui Arzola a avut recenzii în mass-media, precum Globovision, Venevision, El Nacional (în Venezuela), El Mercurio din Chile sau Al-Jazeera, dar și în reviste pe tematică LGBT precum Out Magazine și The Advocate.

Daniel Arzola a participat la proiectul „Artă Pentru Libertate” al cântăreței Madonna, fiind singurul artist care a avut cinci lucrări selectate pentru proiectul de nivel mondial, două dintre ele fiind alese de cântăreața Katy Perry.
(fragment tradus și adaptat de pe es.wikipedia.org)

Campania „Nu Sunt Gluma Ta” m-a impresionat atât de mult în special pentru afișele care militează pentru feminism, drepturi egale sau pentru identitatea de gen, și l-am contactat în privat pe Daniel Arzola pe pagina lui de Facebook propunându-i un interviu pentru revista noastră. Iată că avem deosebita onoare de a ne acorda acest interviu, în speranța că această campanie artistică va fi mai intens promovată și în România.

***

arzola_d21. Daniel, mă bucur nespus de mult că ai acceptat un interviu pentru revista noastră. Ai creat campania artistică intitulată „Nu sunt gluma ta” (I’m Not A Joke). De unde ți-a venit această idee strălucită?

Munca mea provine dintr-o perioadă de enorm de multă liniște artistică, eu de vreo 6 ani nu mai desenasem. Când m-am gândit la I’m Not a Joke, m-am gândit la o unealtă care să îmi permită să lupt prin artă, în Venezuela nu exista o campanie pentru conștientizarea problematicii LGBT, însă milioane de oameni fac glume pe seama a tot ce nu este hetero-normativ. Eu cred că batjocura este genul de violență pe care adesea o naturalizăm.

2. Presa a fost foarte receptivă la această campania a ta. Dar cum a fost primită „No Soy Tu Chiste” în Venezuela?

La început nu, cred că de-abia atunci când Madonna mi-a menționat munca pe Twitter a avut un mare impact în presa venezueleză, lucrările mele s-au născut ca un răspuns contra-cultural pentru presa din Venezuela. Brusc presa a devenit interesată de mine, și mi-am putut face auzită vocea ca să ajung și la alți oameni ca mine.

arzola_d13. Ce anume te-a inspirat pentru aceasta genială idee?

M-au inspirat mulți artiști cum ar fi Keith Haring, Federico García Lorca. Cred de asemenea că noi ca oameni ar trebui să fim capabili să luptăm folosindu-ne de ceea ce știm să facem, iar eu sunt bun doar la a creea artă, în rest sunt neîndemânatic la orice altceva.

4. Ai fost victima discriminării (și dacă e prea personală întrebarea, putem sări prima parte), sau cunoști personal oameni care au fost victime ale discriminării sau chiar ale crimelor motivate de ură, în Venezuela?

Acesta este motivul pentru care fac artă digitală, când aveam 15 ani un grup de câțiva vecini au încercat să mă ardă de viu, m-au legat de un stâlp electric, și își stingeau țigările pe corpul meu. La momenul respectiv mi-au și distrus toate desenele mele (îmi luam desenele peste tot cu mine). Am fugit, dar pe urmă am petrecut 6 ani fără să mai desenez, la acel moment am realizat fragilitatea artei și fragilitatea corpului uman. Fac artă virtuală deoarece este indestructibilă, dacă cineva distruge una din lucrările mele în Statele Unite, altcineva o poate reproduce în Olanda, Mexic, Chile sau chiar în țara voastră.

arzola_d35. Guvernul venezuelez a implementat programe de protecție pentru persoanele LGBT?, sau a adoptat legi specifice de anti-discriminare pentru persoanele LGBT?

Nu, statul venezuelez este extrem de homofob, ei au un grup de oameni cu steaguri LGBT, dar este o iluzie, o mare minciună, în mai mult de 17 ani, statul venezuelez nu a facut nimic pentru populația LGBT. De fapt, eu a trebuit să îmi părăsesc țara pentru că primeam amenințări cu moartea, căci expuneam Guvernul Venezuelei ca fiind unul extrem de homofob.

6. Și cum este atunci relația autorităților din Venezuela cu persoanele LGBT?

Groaznică, nici un pic de respect. Este foarte dificil pentru persoanele homosexuale și este cu mult mai grav pentru persoanele trans.

7. Imaginea cu mesajul „Cei ce sunt insultați de feminitate pesemne cred că a fi femeie este ofensator” (în engleză „Those who are insulted by femininity must believe being a woman is offensive”) chiar are un impact vizual special. Ce simțeai când ai desenat-o?

Este un răspuns la machismo (șovinismul masculin), în special la machismo-ul venezuelez. Sunt oameni care se folosesc de faptul de a fi femeie ca și când ar fi o ofensă: arăți ca o femeie, ia nu mai vorbi așa, ia nu mai purta roz, ia nu mai merge în maniera aia. Eu nu am nici o problemă când cineva mă tratează ca pe o femeie, eu nu cred că a fi femeie este ofensator. Ba chiar, nu cred că cineva e complet feminină sau complet masculin, cred că aceste două energii converg în noi.

arzola_d48. Dar alte lucrări? Spune-ne puțin despre desenele care tu crezi că sunt cele mai reprezentative pentru această campanie, și ce te-a inspirat să le faci.

Cred că fiecare lucrare de-a mea vorbește despre ceva important ce mi-am dorit să comunic. Nu am o lucrare favorită, dar depinde. Fiecare lucrare este bazată pe ceva ce cândva spuneam ca să mă apăr pe mine însumi.

9. Când desenezi, te gândești la cei dragi care au fost probabil supuși vreunui tratament discriminatoriu?

Într-un fel, da, dar mă și gândesc cum m-aș simți eu în privința aceea. Sunt foarte sensibil, deci îmi este foarte ușor să mă pun în locul altora și să le simt durerile. Cred că durerea ne poate aduce împreună.

10. Crezi că lucrările tale din seria „No Soy Tu Chiste” ar putea avea de asemenea și versiuni în limba română, măcar în format digital?

Ador ideea asta, mi-aș dori să am mai mult timp să fac asta.

11. Am remarcat faptul că vinzi tricouri cu imagini din campania „No Soy Tu Chiste”. Acestea pot fi livrate oare și în România?

Da, tricouri și nu numai pe https://society6.com/arzolad

***

Încurajăm cititorii să susțină artistul prin a comanda produsele lui și prin a povesti la cât mai multă lume despre această campanie artistică, și îl puteți urmări pe Twitter sau pe pagina sa de Facebook pentru a fi la curent cu lucrările noi ce apar. Pe Facebook există și hashtagul #ImNotAJoke

🙂


Articol de Kayra Nuray

Lasă un comentariu

